Sunday, September 24, 2006

Hiba Ramadhan

Syahdu sungguh. Tak pernah benar rasa sebegini tiap kali menjelang ramadhan. Tatkala teman-teman seangkatan bersahur dan berbuka puasa bersama keluarga tercinta, hati bagai direnggut. Sedih, syahdu bukan kepalang. Ramadhan ibarat tiada makna bagi diri ini. Sudah jatuh ditimpa tangga. Sakit zahir dan batin hanya tuhan sahaja yang tahu. Kering sudah air mata, tidak mampu rasanya lagi nak merengek mengenang nasib. Ini mungkin satu balasan buat aku atas dosa-dosa lama. Aku redha sahaja. Selayaknya.

Tak terlintas di mata sahabat melihat gerangan diri. Keadaan ini. Aku sentiasa gembira tapi hati meraung semahunya. Orang-orang terdekat cukup sahaja meratapi nasib aku. Mereka amat memahami. Tapi apalah daya mereka. Sedangkan diri mereka sendiri perlu meneruskan hidup. Simpati sungguh. Berat mata yang memandang, berat lagilah hati nak menggalas dan memikul beban jatuh sekelip mata. Orang yang disanjung-sanjung, dihormati menusuk kembali belakang hamba. Dunia ini kadang-kadang agak kejam. Namun aku pasrah sahaja.

Teman tatkala senang, sekeliling pinggang. Kita dibelai, dimanja, dipuji. Sekali padah datang, semua hilang. Kini, setelah dituras, dapatlah disimpulkan, yang mana satu zamrud dan yang mana satu kerikil tepi jalan. Aku senyum meleret dan ketawa sendirian. Di akhir babak aku tetap meratapi nasib ini.

Terima kasih pada mereka yang masih mendampingi walau seberat zarah kecewa dihati, tangan ditadah mengucap syukur. Masih ada lagi yang sayang pada diri ini.

Salam Ramadhan....

4 comments:

Joey said...

you should be happy....your life is much better than me...
i saw some of your pics on your blog...and you have really lots of friends...
macam aku nih?...have a friend but they are completely just mutual companionship for me to go to class everyday...
this ramadan...i just put on a strong face...and i was hardly go on with my life...anyway....that's all i want to say...
maybe there's somthing wrong with me.....

Anonymous said...

abang~ things happen for a reason what ever happen its not the end of the world. take care. love ya bro`!

Anonymous said...

ted, sorry to hear bout ur company n ur job..
life as it is are someties u unfair and friends are unreliable at times..

all we have is ourselves..

semoga kau belajar dan terus belajar dari pengalaman ini dan sebenarnya, kawan susah senang memang susah untuk dicari...
take care.

Louie Terbang Tinggi-Tinggi said...

b strong..i know u can do it..terbang tinggi2 macam kita pasti akan mendapat nikmat udara yang d berikan oleh Allah swt.